‘Er is veel geschreven over leren, maar goede en toegankelijke overzichtswerken zijn er nauwelijks’, dat moet ongeveer de gedachte zijn geweest van de samenstellers van het boek. Of dit werk een volledige canon is kan worden betwijfeld, althans als je van mening bent dat minder grote namen/concepten zoals klassiek conditioneren (Pavlov) en operant conditioneren (Thorndike en Skinner), ‘social learning’ (Bandura), de cognitieve ontwikkelingstheorie (Piaget), kenmerken van de lerende relatie (Rogers), ‘action learning’ (Revans), ervaringsleren (Negt, Freire) en bijvoorbeeld themagecentreerde interactie (Cohn) er ook bij horen (opvatting Hans Bennink). Maar goed, 50 boeken om me te beginnen is al een hele opgave. En alvorens daaraan te beginnen is de ‘Canon van het leren’ een mooi startpunt.
(Dit los van de vraag of je het eens bent met: ‘ Als je niet weet hoe mensen leren en hoe hersenen op dit punt werken, moet je je niet met leerprocessen bemoeien, om te voorkomen dat je maar wat doet. ‘ )
- Afgunst – Melanie Klein
- Actieonderzoek – Kurt Lewin
- Activity theory – Yrjö Engeström
- Alignment – Victor Rosansky en George Labovitz
- Appreciative Inquiry – David Cooperrider
- Bevlogenheid – Arnold Bakker
- Breinleren – Antonio R. Damasio en David A. Sousa
- Common knowledge – Nancy Dixon
- Community of Practice – Etienne Wenger
- Conflictescalatieladder – Friedrich Glasl
- Containment – Wilfred Bion
- Corporate curriculum – Joseph W.M. Kessels
- Cultuur – Edgar Schein
- Deliberate practice – K. Anders Ericsson
- Double-loop learning – Donald Schön en Chris Argyris
- Evaluatie – Donald L. Kirkpatrick
- Fasen van groepsontwikkeling – Bruce W. Tuckman
- Feedback – John Hattie en Helen Timperley
- Flow – Mihaly Csikszentmihalyi
- Gestaltbenadering – Frederick Perls
- Habitus – Pierre Bourdieu
- Kenniscreatie – Carl Bereiter en Marlene Scardamalia
- Kennismanagement – Mathieu Weggeman
- Kerncompetentie – C.K. Prahalad en Gary Hamel
- Leerstijlen – David A. Kolb
- Leren leren – Sylvia Downs
- Lerende organisatie – Mike Pedler
- Logische niveaus – Gregory Bateson
- Losjes gekoppelde systemen – Karl E. Weick
- Macht en leren – John Coopey
- Mindset – Carol Dweck
- Netwerkleren – Peter Goodyear
- Nieuwsgierigheid – Daniel E. Berlyne
- Non-formeel leren – Michael Eraut
- Onbewust gedrag – Sigmund Freud
- Plek der moeite – André Wierdsma
- Reflectie – John Dewey
- Reflective practitioner – Donald Schön
- Ruimte -Hirotaka Takeuchi en Ikurijo Nonaka
- Self-Determination Theory – Edward L. Deci en Richard M. Ryan
- Soft Systems Methodology – Peter Checkland
- Taxonomie – Benjamin Samuel Bloom
- Teamleren – Connie J.G. Gersick
- Theory U – Otto Scharmer
- Transfer – Jim Robinson en Dana Gaines Robinson
- Vijf disciplines – Peter M. Senge
- Werkleren – Stephen Billett
- Zelfbeeld – George Herbert Mead
- Zelfgestuurd leren – John H. Flavell
- Zone van de naaste ontwikkeling – Lev Vygotsky