Canon van het leren

Canon van het LerenCanon van het leren

‘Er is veel geschreven over leren, maar goede en toegankelijke overzichtswerken zijn er nauwelijks’, dat moet ongeveer de gedachte zijn geweest van de samenstellers van het boek. Of dit werk een volledige canon is kan worden betwijfeld, althans als je van mening bent dat minder grote namen/concepten zoals klassiek conditioneren (Pavlov) en operant conditioneren (Thorndike en Skinner), ‘social learning’ (Bandura), de cognitieve ontwikkelingstheorie (Piaget), kenmerken van de lerende relatie (Rogers), ‘action learning’ (Revans), ervaringsleren (Negt, Freire) en bijvoorbeeld themagecentreerde interactie (Cohn) er ook bij horen (opvatting Hans Bennink). Maar goed, 50 boeken om me te beginnen is al een hele opgave. En alvorens daaraan te beginnen is de ‘Canon van het leren’ een mooi startpunt.

(Dit los van de vraag of je het eens bent met: ‘ Als je niet weet hoe mensen leren en hoe hersenen op dit punt werken, moet je je niet met leerprocessen bemoeien, om te voorkomen dat je maar wat doet. ‘ )

  1. Afgunst – Melanie Klein
  2. Actieonderzoek – Kurt Lewin
  3. Activity theory – Yrjö Engeström
  4. Alignment – Victor Rosansky en George Labovitz
  5. Appreciative Inquiry – David Cooperrider
  6. Bevlogenheid – Arnold Bakker
  7. Breinleren – Antonio R. Damasio en David A. Sousa
  8. Common knowledge – Nancy Dixon
  9. Community of Practice – Etienne Wenger
  10. Conflictescalatieladder – Friedrich Glasl
  11. Containment – Wilfred Bion
  12. Corporate curriculum – Joseph W.M. Kessels
  13. Cultuur – Edgar Schein
  14. Deliberate practice – K. Anders Ericsson
  15. Double-loop learning – Donald Schön en Chris Argyris
  16. Evaluatie – Donald L. Kirkpatrick
  17. Fasen van groepsontwikkeling – Bruce W. Tuckman
  18. Feedback – John Hattie en Helen Timperley
  19. Flow – Mihaly Csikszentmihalyi
  20. Gestaltbenadering – Frederick Perls
  21. Habitus – Pierre Bourdieu
  22. Kenniscreatie – Carl Bereiter en Marlene Scardamalia
  23. Kennismanagement – Mathieu Weggeman
  24. Kerncompetentie – C.K. Prahalad en Gary Hamel
  25. Leerstijlen – David A. Kolb
  26. Leren leren – Sylvia Downs
  27. Lerende organisatie – Mike Pedler
  28. Logische niveaus – Gregory Bateson
  29. Losjes gekoppelde systemen – Karl E. Weick
  30. Macht en leren – John Coopey
  31. Mindset – Carol Dweck
  32. Netwerkleren – Peter Goodyear
  33. Nieuwsgierigheid – Daniel E. Berlyne
  34. Non-formeel leren – Michael Eraut
  35. Onbewust gedrag – Sigmund Freud
  36. Plek der moeite – André Wierdsma
  37. Reflectie – John Dewey
  38. Reflective practitioner – Donald Schön
  39. Ruimte -Hirotaka Takeuchi en Ikurijo Nonaka
  40. Self-Determination Theory – Edward L. Deci en Richard M. Ryan
  41. Soft Systems Methodology – Peter Checkland
  42. Taxonomie – Benjamin Samuel Bloom
  43. Teamleren – Connie J.G. Gersick
  44. Theory U – Otto Scharmer
  45. Transfer – Jim Robinson en Dana Gaines Robinson
  46. Vijf disciplines – Peter M. Senge
  47. Werkleren – Stephen Billett
  48. Zelfbeeld – George Herbert Mead
  49. Zelfgestuurd leren – John H. Flavell
  50. Zone van de naaste ontwikkeling – Lev Vygotsky

Leave a Reply