De Slimme Organisatie. ‘Zonder snelheid, transparantie, vertrouwen, social networks

Na Menno Lanting zijn boeken Connect! en Iedereen CEO, waarvan de eerste recensies ook op DutchCowboys verschenen, hebben we ook nu weer de primeur. Lantings zijn nieuwe boek heet De Slimme Organisatie. Waar de voorgangers de invloed van sociale netwerken op de organisaties en leiderschap weergaven, wordt dit boek concreet: Als je niet slimmer en sneller wordt door de dynamiek van sociale netwerken centraal te stellen en je organisatie niet aanpast aan deze tijd, ga je verliezen van de concurrentie en binnenkort irrelevant worden. Denk maar aan het voorbeeld van Kodak. Een mooi onderwerp voor een gesprek met Menno Lanting.

Vakmanschap en samenwerken weer centraal

In het tijdperk van Henry Ford was best practice in management het ontmoedigen van vakmanschap en meedenken in het geheel. Als iedereen zijn eigen kleine stukje perfect zou uitvoeren in een systeem van processen en standaard werkzaamheden, dan is het eindproduct er éen van perfectie en efficiency. Dit geldt natuurlijk voor een lopende band situatie. Nu het systeemwerk grotendeels is geautomatiseerd en vooral in het westen de toegevoegde waarde van organisaties en medewerkers ligt bij het creëren, innoveren, inspelen, reageren, helpen en enthousiasmeren – om er maar een paar op te noemen – moet vakmanschap en samenwerken weer centraal staan.

En dat is zoals Lanting omschrijft moeilijk gebleken binnen grote organisaties, waar de macht en waardering werd – en wordt – gelegd bij mensen die vanuit ‘middle management’ relatief weinig toegevoegde waarde leveren. Managementlagen zijn volgens hem bedacht om te sturen en te controleren, om informatie door te geven van boven naar beneden en vice versa. Daar is kennis voor jezelf behouden macht, waarmee zij eigenlijk niemand helpen en zeker de innovatiekracht van de organisatie niet. Vakmensen zitten vaak vast in een afdelingin een lijn van een organisatie, terwijl ze vandaag misschien elders meer toegevoegde waarde kunnen leveren en daarvoor gewaardeerd worden.

Met Investors in People New Approach wordt uw organisatie slimmer: de omzet neemt toe, wordt eigenaarschap versterkt en wordt er bijvoorbeeld intern beter gecommuniceerd

 

Lanting: ‘In die omgeving zijn bijvoorbeeld de creatieven en vakmensen gevlucht naar kleinere organisaties, waar meer waardering is voor inhoud en de toegevoegde waarde van deze mensen effectiever aangewend kan worden.’

Sense of urgency

Menno Lanting beschrijft in ‘De Slimme Organisatie’ dat er toch hoop is voor grotere organisaties, maar dat zij wel nú moeten schakelen. Kijk maar naar de wereld om hen heen; waar klanten, leveranciers, ZZP-ers en vooral ook medewerkers steeds effectievere manieren tot hun beschikking hebben om werk uit te voeren, samen te werken, kennis te delen en vooral om de juiste informatie en expertise op het juiste moment op de juiste plek te krijgen. Dit doen zij via slimme, digitale tools die elkaar versterken door de dynamiek van sociale netwerken. Zij kunnen snel mensen en informatie vinden en effectief samenwerken. Organisaties zullen deze sociale netwerken binnen bedrijven moeten activeren en digitaliseren én de mensen mobiliseren dit te gebruiken.

Vuistregels slimme organisatie

Lanting legt in zijn nieuwste boek De Slimme Organisatie aan de hand van diverse voorbeelden uit waarom technologie een noodzaak is om het op de juiste manier te doen, maar dat het nog veel belangrijker is om alle andere zaken te transformeren die een organisatie een organisatie maken. Het gaat om cultuur, leiderschap, voorbeeldgedrag, inspiratie, erkenning, beloning en toegevoegde waarde van de medewerkers.

Helaas is hiervoor geen kookboek of handboek ………….Bron & Lees verder: dutchcowboys

Onderwerp: De Slimme Organisatie

Leave a Reply