Work4Women Award : Heiploeg wint eerste Work4Women Award

Work4Women Award 19.12.12 : Garnalenleverancier Heiploeg, uit het Groningse Zoutkamp, heeft op de Margriet Winter Fair, de Work4Women Award 2012 in ontvangst mogen nemen. Dit van oorsprong mannenbedrijf heeft in het afgelopen jaar laten zien zich in te zetten om de arbeidsparticipatie van vrouwen concreet en structureel te stimuleren, door heel praktisch de werkomstandigheden meer geschikt te maken voor vrouwen. Zo wordt er o.a. speciaal voor werkende moeders een productielijn ingericht met aangepaste werktijden. Zo kunnen deze vrouwen werk en opvang van de kinderen goed combineren. En ook voor de lange termijn heeft Heiploeg een plan van aanpak om meer vrouwen in directie en management te laten instromen.

De prijs is in het leven geroepen door uitzendbureau Work4Women, om meer aandacht te vragen voor de lastige positie van de vele vrouwen die graag willen werken. In de jury zaten o.a. Leontien van den Bos, hoofdredacteur Margriet en de Tweede Kamerleden Pia Dijkstra (D’66) en Karin Straus (VVD).

De jury koos uit de vele inzendingen overtuigend voor Heiploeg omdat het bijzonder is dat een van oorsprong ‘masculien’ georiënteerd bedrijf zo overtuigend weet om te schakelen naar een gemixte populatie van mannen en vrouwen. Plantmanager Henry Zwiers van Heiploeg is daar zeer uitsproken over: “Ik zie een duidelijke toegevoegde waarde op de werkvloer van vrouwen met ruime levenservaring. Ze nemen hun verantwoordelijkheid, zijn loyaal en gaan ook zeer praktisch te werk.”
Heiploeg heeft haar ambities om meer vrouwen aan te trekken concreet gemaakt door een aantal vrouwvriendelijke maatregelen te nemen. Zo is er een vrouwelijke vertrouwenspersoon, goed verzorgde douches en kleedkamers en gelijke kansen voor doorgroei- en opleidingsmogelijkheden. “Je moet de vrouwen serieus nemen en rekening met hen houden. Dat is ook meteen de beste wervingsmethode, want dat praat zich dan vanzelf rond”, aldus Zwiers.

Yvon Veugelers, directeur bij Work4Women, is blij met bedrijven als Heiploeg, maar vindt tegelijk dat er nog een hoop moet gebeuren om vrouwen meer kansen te geven op de arbeidsmarkt. Ruim 50.000 vrouwen staan te trappelen om te beginnen. “Het gaat de goede kant op. Veel directies waar ik kom herkennen het probleem en zien de kansen die deze doelgroep biedt. Maar om het dan door te vertalen naar praktisch beleid, dat kost vaak nog wel tijd. Daarom is deze Award ook zo belangrijk, laten zien dat het echt kan.”

Naast de speciaal ontworpen Award ontvangt het winnende bedrijf een prijs van € 25.000,- aan publiciteitswaarde in Margriet.

 

(Wel eens gedacht aan de Investors in People Diversity module? Ik vertel u er graag meer over: bel 06-33933840)

Leave a Reply