Verwachtingen HR Service Center maar deels ingelost

Het invoeren van een HR Service Center leidt niet altijd tot een kostenbesparing, meer tijd voor strategisch HRM of een verbeterde zelfredzaamheid van medewerkers. Dat blijkt uit onderzoek van Vroom in opdracht van Hunite. 

Het onderzoek focust zich op HR Service Delivery. Dat is de manier waarop een organisatie de HR dienstverlening aanbiedt aan haar klanten (managers en medewerkers). Het onderzoek werd uitgevoerd onder 500 bedrijven met meer dan 500 medewerkers in Nederland.

HR Service Center

Een HR Service Center ziet er in elk bedrijf anders uit, maar vaak wordt een soort Multi Tier Model gebruikt (zie het schema hieronder). Wanneer medewerkers met HR-gerelateerde vragen komen, kunnen ze de meeste antwoorden vinden op een intranet. Voor meer specialistische vragen is er dan een helpdesk en voor de écht ingewikkelde vragen zijn er experts op bepaalde gebieden (zoals recruitment of beloning).
In een ideale situatie worden meer dan de helft van de vragen afgehandeld in laag 1, ongeveer eenderde in laag 2 en slechts een fractie in laag 3………… Lees verder: penoactueel:  Verwachtingen HR-servicecenter maar deels ingelost

Gerelateerd PenOactueel:

Leave a Reply