selectie van talent: 9 tips voor leiders

Stel je krijgt gasten die komen eten. Het is dan mogelijk naar de plaatselijke traiteur te gaan en te zorgen voor een goed diner. Het zal voor velen echter meer voldoening geven zelf mooie gerechten te bereiden en op tafel te zetten. En dan? Je denkt natuurlijk eerst na over de ‘eetwensen’ van de gasten. Daarna duik je de kookboeken in en stelt de maaltijd samen met gerechten die perfect op elkaar zijn afgestemd. Dan volgt de gang naar supermarkt, slagerij, etc. om de beste ingrediënten te halen. Ingrediënten die natuurlijk van topkwaliteit zijn en zorgen voor een geweldig eindresultaat. Tijdens het koken wordt natuurlijk waar nodig geïmproviseerd. En dan is het tijd om te genieten en neem je de complimenten van de gasten in ontvangst.

Het gaat om de match tussen talent en klant

Wat heeft dit nu te maken met talent? Denk even in de volgende beelden: De gasten zijn klanten, de ingrediënten werknemers en de gerechten de diensten die je als organisatie wilt leveren. Uiteindelijk gaat het er om dat organisaties de (toekomstige) behoeften van klant in beeld brengen en hun diensten hierop afstemmen. Natuurlijk is het ook mogelijk dit niet te doen alleen rennen de klanten dan gewoon naar de concurrentie die wel inspeelt op de bewegingen die gaande zijn. De gevolgen zijn denk ik niet moeilijk voor te stellen!

Ruimte voor verbetering van sollicitatiegesprekken

De behoeften van klanten zijn relatief eenvoudig en doorlopend in kaart te brengen en begint met het stellen van vragen. Gewoon een kwestie van durven en doen! Dus stoppen met de interne focus in combinatie met voor de klant te denken! Dit is echter pas het begin van het ‘proces’. De verbinding tussen de klant en de hoogwaardige diensten die je als organisatie wenst te leveren is de werknemer met de juiste talenten.

Het gaat er dus om de juiste werknemers te werven en hiervoor zijn sollicitatiegesprekken noodzakelijk. En op dit gebied is binnen organisaties duidelijk ruimte voor verbetering. De noodzaak is hoog want wanneer dit niet goed gaat heeft dit negatieve gevolgen voor organisatie, werknemer(s) en uiteindelijk de klant. Daarom onderstaand 9 tips die bijdragen aan een goed sollicitatiegesprek door de (toekomstige) leidinggevende. Velen zullen bekend zijn maar een reminder kan geen kwaad.

9 tips

1   De eerste indruk is belangrijk maar zegt lang niet alles. Sommige mensen vinden het bijvoorbeeld lastig zichzelf te ‘verkopen’ en komen daardoor zenuwachtig over, wat kan zorgen voor een negatieve indruk. Ook uiterlijk, geslacht of afkomst spelen een rol in dit proces van mentale besluitvorming. Bega deze fout niet en kijk verder dan de eerste indruk. Laat het totale beeld niet vertroebelen door de eerste seconden.

2   Een Curriculum Vitae en een sollicitatiebrief zijn niets anders dan een mooi bord waar het eten op geserveerd wordt. Leuk voor het oog maar uiteindelijk gaat het om de smaak van het eten. Er zit vaak nog een wereld verborgen achter het uiterlijk vertoon op papier. Stel dus niet de geijkte vragen om de juiste informatie naar voren te halen.

3   Denk buiten de het gebruikelijke. Voer gesprekken niet op basis van een standaard afvinklijstje. Iedere sollicitant………….

Lees verder: Century of Talent (blogsite met prikkelende blogs over talent en leiderschap.)

Trefwoord(en): selectie van talent

Leave a Reply