Investors in People nieuws: Zilver voor Rabobank Bergeijk

rendement Investors in People Rabobank HRM

Rabobank Bergeijk Investors in People Silver

De Rabobank in Bergeijk behaalde in juli 2011 als eerste in Nederland de zilveren erkenning van Investors in People. Het strategisch personeelsbeleid van Rabo Bergeijk staat daarmee als een huis, vindt algemeen directeur Stef Bense. Bij de erkenning hoort een zilveren Investors in People logo waarmee de organisatie uitstraalt dat zij boven de Investors in People standaard presteert.

Bense is ervan overtuigd dat mensen voor de Rabobank het verschil maken tussen marktleider blijven of afzakken en op den duur in de achterhoede belanden. Daarom schenkt hij veel aandacht aan een voortdurende ontwikkeling van zijn mensen. Rabo Bergeijk doet dat al vanaf 2005 met succes.

Harde resultaten

De organisatie behaalde al in 2005 de eerste Investors in People erkenning. De toegevoegde waarde voor de bank uitte zich in 2007 in een verbeterde omzet, winst en afzet, meer beweging in de door- en uitstroom van medewerkers, een afname van het ziekteverzuim van 4,5 (in 2005) naar 2,5 procent, meer resultaatgericht werken en meer motivatie, betrokkenheid en vertrouwen onder medewerkers. Een uitstekend resultaat, waarna de organisatie gewoon doorging met het realiseren van verbeterpunten.

Meer ondernemerschap

Verbeterpunten liggen vooral in meer ondernemerschap tonen. Medewerkers moeten leren om de digitale klant anders te benaderen. Bense daarover: “Iemand goed van dienst kunnen zijn via internet vergt andere vaardigheden en een andere communicatie dan de klant persoonlijk ontmoeten in de bank. Deze ontwikkeling vraagt andere competenties en is een belangrijk deel van ons personeelsbeleid. Daarom zijn we verder gegaan voor een bronzen, zilveren of gouden erkenning, want dan werk je aan het aanpassen aan de veranderende klantbehoefte.”

Klantloyaliteit

De voortdurende verbeteringen van de afgelopen jaren leidden tot een hogere klanttevredenheid en klantloyaliteit. Bense: “We zitten nu op een 7,5 maar daar zijn we zelf nog niet tevreden mee. Het kan nog verbeteren. Investors in People maakt ons bewust wat we moeten doen om onze klanten – die wij graag aan ons binden – beter te kunnen bedienen. Klantloyaliteit is een van onze strategische thema’s.” Naast de klanttevredenheid is ook de tevredenheid onder medewerkers gestegen.

Doorgaan met Investors in People

Bense schat de kosten van het zilveren Investors in People traject op minder dan één procent van alle personeelskosten. “Dat is dus een fractie. We blijven doorgaan met Investors in People want wanneer we niet structureel aan verbeteringen werken dan vallen we terug. Investors in People is een voortdurend verbeterproces en daarom hechten wij er veel waarde aan. We zetten onze organisatie op een hoger plan als het gaat om HR-beleid. Als de assessors van Investors in People regelmatig over de vloer komen, helpt dat ons om te kijken of we nog op het niveau zitten dat we als ambitie hebben beschreven.”

Door Stef Bense op de site van IiPNL (bron)

 

Leave a Reply