Gemeente Kampen ‘Je ziet medewerkers groeien’

Kampen is sinds mei dit jaar de tweede Nederlandse gemeente met een Investors in People erkenning.Daarmee sluit de gemeente aan bij ‘collega-Hanzestad’ Zwolle en bij de provincie Overijssel. Kampen werkt al vele jaren op veel gebieden met Zwolle samen. Toen de organisatie van Kampen van een sectoren- naar een directiemodel ging, wilde Kampen een ontwikkelingsgericht personeelsbeleid.

Conny Hesse is Teammanager Personeel, Juridische Zaken en Communicatie van de gemeente Kampen. Zij vertelt: “Investors in People is een mooie richtlijn voor een modern personeelsbeleid. En daar gaat het om. Niet om het certificaat, niet om het papiertje wat we aan de muur kunnen hangen. Als je het daarvoor doet, kun je er zeker van zijn dat je medewerkers daar nogal allergisch op reageren.”

Het Nieuwe Werken

Het initiatief voor het Investors in People traject lag bij de gemeentesecretaris, die de goede ontwikkelingen hiermee in de praktijk in Zwolle en bij de provincie zag.In 2009 stelde de directie van de gemeente Kampen zich vierkant achter Investors in People. P&O ontwikkelde de instrumenten en begeleidde het management bij een intensief traject.
Kampen voerde tegelijkertijd Het Nieuwe Werken in. Dat betekende onder andere: flexibele werktijden invoeren, thuiswerkmogelijkheden creëren, coachend leiderschap invoeren en sturen op resultaat. Hesse: “We zijn omgeschakeld van bloktijden (van 9 tot 12 uur en van 14 tot 16 uur) naar een gemeentehuis waar medewerkers tussen zes uur ’s ochtends en tien uur ’s avonds kunnen werken.”

Leuke energie

Met Investors in People verandert er vaak aardig wat in de bedrijfsvoering. Alles wordt efficiënter georganiseerd en er wordt veel structuur aangebracht. Dat komt gemeenten goed uit omdat zij een portaal worden voor alle vragen vanuit de burgers aan de overheid. De burgers van Kampen zijn tevreden, zo blijkt uit onderzoek.

Volgens het laatste onderzoek naar de medewerkertevredenheid zijn de medewerkers meer tevreden dan drie jaar geleden. “De medewerkers van Kampen werken nu met meer plezier en er is een hogere productiviteit,” vertelt Hesse. “De basis daarvoor hebben we gelegd met het Investors in People traject. Er is hier een leuke energie en we hebben veel plezier in het traject gehad. Ik heb er lol in dat de organisatie zich zo snel ontwikkelt. De medewerkers voelen zich vrijer en worden meer taakvolwassen. Ik zie ze groeien.”

Stok achter de deur

Veel gemeenten nemen nu een kijkje in Kampen. Conny Hesse legt met plezier uit welk intensief traject Kampen heeft afgelegd. “In deze tijd van bezuinigingen en digitalisering is Investors in People niet iets dat je er even bij doet, maar ik zou het zo weer doen. Het is een middel om je personeelsbeleid richting te geven, het management daarin mee te nemen en bij hen de verantwoordelijkheid neer te leggen. Het traject zet managers aan het denken over wat de toegevoegde waarde van medewerkers ook alweer is. Dat is voor sommige leidinggevenden een omslag geweest en dat heeft goed uitgepakt. In Kampen staan de medewerkers nu centraal. Investors in People was daarvoor de stok achter de deur.”

bron: IiPNL

Leave a Reply